Αρχική Χάρτης Πλοήγησης Αναζήτηση
 
.

 
Κύριε Πρόεδρε, Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, Βρίσκομαι σε αυτό το βήμα περίπου 25 χρόνια είτε σαν βουλευτής είτε σαν υπουργός. Δεν έχω ζήσει ποτέ άλλοτε τόσο πιεστικές και δύσκολες καταστάσεις για τις οποίες να χρειάζονται όχι απλές αποφάσεις, αλλά γενναίες ρήξεις. Παραλάβαμε μια Ελλάδα στο χείλος του γκρεμού. Ή θα την διασώζαμε με πολλές θυσίες ή η χώρα αυτή θα είχε βουλιάξει και δεν θα μπορούσε να εξυπηρετήσει τις υποχρεώσεις της προς τους πολίτες, δηλαδή την καταβολή των μισθών και των συντάξεων, την παιδεία, την υγεία, τις στοιχειώδεις υποδομές. Ήταν αποφάσεις δύσκολες και, κυρίως, αποφάσεις οδυνηρές. Δώσαμε και δίνουμε τη μάχη για τη σωτηρία της χώρας. Δεν είμαστε ριψάσπιδες, δεν ήμαστε λιποτάκτες. Ξέρουμε ότι σε αυτήν τη μάχη που δίνουμε υπάρχουν σοβαρές απώλειες. Ματώνουμε και οι ίδιοι. Δεν είναι εύκολο πράγμα να επιβάλεις ξανά λιτότητα σε ένα λαό, ο οποίος για δεκαετίες έζησε στη φτώχεια και στην υπανάπτυξη,. Ξέρουμε ότι οι αποφάσεις μας έχουν τεράστιο κόστος. Τις πήραμε όμως για το καλό του συνόλου και δεν την κοπανήσαμε από την εξουσία. Ζητήσαμε συναίνεση με ειλικρίνεια. Αντ’ αυτού συναντήσαμε μικροκομματικούς εγωισμούς και μπρος στο αδιέξοδο από την άρνηση της Ν.Δ. να πάρει το μέρος της ευθύνης που της αναλογεί, σχηματίσθηκε η νέα Κυβέρνηση. Σε αυτές τις δύσκολες στιγμές που ζει ο λαός μας περιμέναμε από ένα σοβαρό τμήμα της Αριστεράς, αν όχι να συμπλεύσει με τις αναγκαίες αποφάσεις, τουλάχιστον να κατανοήσει τις καταστάσεις και τις απαιτήσεις των δύσκολων καιρών. Από αυτόν το χώρο της Βουλής πέρασαν μεγάλες προσωπικότητες και σημαντικοί άνθρωποι της άλλης Αριστεράς. Άλλοτε συμπορευτήκαμε, άλλοτε διαφωνήσαμε. Πάντοτε, όμως, υπήρχε ανάμεσά μας ο σεβασμός της διαφορετικής άποψης. Δεν περίμενα ποτέ ότι από αυτόν τον ελπιδοφόρο για την Ελλάδα χώρο της λεγόμενης ανανεωτικής Αριστεράς θα υπήρχαν δυνάμεις που θα συγκάλυπταν, θα ανέχονταν ή, ορισμένες φορές, θα υπέθαλπαν περιθωριακά στοιχεία, κουτσαβάκηδες και ανθρώπους που έλκονται από τη βία. Στο όνομα του σεβασμού που τρέφω για αυτόν το χώρο και τους ανθρώπους που είχα την τύχη να γνωρίσω και να δώσω κοινούς αγώνες μαζί τους, απέφευγα τόσο καιρό να κάνω την παραμικρή αναφορά σε ακραίες και χυδαίες συμπεριφορές που αναπτύσσονται τον τελευταίο καιρό. Βρέθηκα, την Παρασκευή, στη μαρίνα της Μυτιλήνης σε μια θαυμάσια εκδήλωση των εμπορικών επιμελητηρίων Αιγαίου και Μ. Ασίας. Ήμουν προσκεκλημένος και ομιλητής, μου απένειμαν, μάλιστα, την τιμητική διάκριση για τη συνεισφορά μου. Παρέμεινα πάνω από 3 ώρες σε ένα χώρο με χιλιάδες ανθρώπους, επισκέφθηκα όλα τα περίπτερα και δεν συνέβη το παραμικρό. Λίγο πριν τα μεσάνυχτα, ελάχιστοι -δεν ήταν πάνω από 15 άτομα- έστησαν καρτέρι κατά την έξοδό μου. Δεν περιορίστηκαν σε κάποια πολιτικά συνθήματα, αλλά χρησιμοποίησαν χυδαίο υβρεολόγιο που ταπεινώνει και καταρρακώνει τους δημοκρατικούς θεσμούς της χώρας. Δυστυχώς, αυτοί οι ελάχιστοι με την απαράδεκτη συμπεριφορά καλύπτονται από τον πολιτικό χώρο του ΣΥΡΙΖΑ και έχουν ονοματεπώνυμο. Θα περίμενα από αυτήν την άλλη Αριστερά να βγει και να τους καταγγείλει δημοσίως, αντ΄ αυτού ο ΣΥΡΙΖΑ εξέδωσε ανακοίνωση - στήριξη του τραμπουκισμού. Κύριε Τσίπρα, Χθες, εδώ στη Βουλή, είπατε ότι το ΠΑΣΟΚ οργανώνει εκστρατεία κατασυκοφάντησης του κόμματός σας. Δηλαδή, όπως λέει ο λαός «εκεί που μάς χρωστάγανε, μάς πήραν και το βόδι». Σας γνωστοποιώ, λοιπόν, ότι δεν πτοούμαστε από τους τραμπουκισμούς. Θα σας αντιμετωπίσουν οι δημοκρατικοί πολίτες όπως τους ακροδεξιούς τραμπούκους της καρφίτσας στη δεκαετία του 1960. Στα χνάρια τους βαδίζετε. Τις δικές τους μεθόδους χρησιμοποιείται . Τις ίδιες μεθόδους χρησιμοποίησαν οι Γκρούπες του Χίτλερ ενάντια στους Εβραίους όταν μεσάνυχτα τους έστηναν καρτέρι. Θα σας απαντήσουμε όπως κάναμε το βρώμικο 1989 που και τότε αποτύχατε οικτρά και στις εκλογές του 1993 δεν σας επέτρεψε ο λαός να εισέλθετε στη Βουλή. Το ΠΑΣΟΚ δεν υπέκυψε και τότε στις απειλές και τις ύβρεις σας, δεν θα υποκύψουμε και τώρα στις μεθοδεύσεις του Γκρουπούσκουλου όπως καταντήσατε. Αγαπητοί φίλοι, Το νέο σχήμα της κυβέρνησής μας έχει έναν κορυφαίο στόχο : να θέσει ξανά σε λειτουργία τα υγιή αντανακλαστικά της ελληνικής κοινωνίας είτε με τη συναίνεση είτε και χωρίς την συναίνεση των άλλων πολιτικών δυνάμεων της χώρας. Παρόλο που οι εξελίξεις στο εσωτερικό καθορίζονται ακόμη σε μεγάλο βαθμό από παράγοντες του διεθνούς περιβάλλοντος – και αναφέρομαι στους δανειστές μας, στους ξένους οίκους αξιολόγησης, στις κυβερνήσεις των ισχυρών κρατών του κόσμου, αλλά και στα φόρα των διεθνών μας συμμαχιών – και επιβάλλεται η εγρήγορση όλων είναι εξίσου σημαντικό να στρέψουμε την προσοχή μας και τις προσπάθειές μας στο εσωτερικό : στην οικονομική και κοινωνική συγκυρία που βρισκόμαστε σήμερα πρέπει να ανασυγκροτηθεί ο παραγωγικός ιστός της χώρας και να ενισχυθεί το κοινωνικό της κεφάλαιο. Σε αυτήν την κατεύθυνση, τρεις είναι οι βασικοί άξονες της πολιτικής του ΥΠΕΚΑ στους τομείς της Χωροταξίας και του Αστικού Περιβάλλοντος : Η σύνδεση του σχεδιασμού του εθνικού χώρου με τον αναπτυξιακό σχεδιασμό, η βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη και των σχέσεών του με το Κράτος και οι μεγάλες παρεμβάσεις για την ανασυγκρότηση και τη βελτίωση του αστικού χώρου της πρωτεύουσας. Οι δράσεις που εμπίπτουν στον πρώτο άξονα των προτεραιοτήτων μας έχουν στόχο να αναδείξουν την πολυμορφία του εθνικού χώρου, να προωθήσουν την οικονομική και την κοινωνική συνοχή και να ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας με εξοικονόμηση πόρων και προσέλκυση επενδύσεων. Προς τούτο δρομολογήσαμε την αξιολόγηση του Γενικού (Εθνικού) Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης που θα προσδιορίσει, με προοπτική 15ετίας, τις στρατηγικές κατευθύνσεις για την ολοκληρωμένη χωρική ανάπτυξη και την αειφόρο οργάνωση του εθνικού χώρου. Αναθεωρούμε το Ειδικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό ώστε να αντιμετωπιστούν οριστικά τα προβλήματα και οι ασάφειες που παρουσιάστηκαν κατά την εφαρμογή του, να απεγκλωβιστούν αξιόλογες επενδυτικές προτάσεις και να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προορισμών. Παράλληλα, δρομολογούμε την αναθεώρηση του Ειδικού Πλαισίου για τη Βιομηχανία ώστε να απλοποιήσουμε – μεταξύ άλλων - τις διαδικασίες αδειοδότησης των βιομηχανικών επιχειρήσεων και τις διαδικασίες θεσμοθέτησης - χαρακτηρισμού και οριοθέτησης βιομηχανικών και επιχειρηματικών περιοχών σε διάφορες περιοχές της χώρας. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να οργανώσουμε με τρόπο βιώσιμο της περιοχές της χώρας όπου απαντάται μεγάλη συγκέντρωση βιομηχανικών μονάδων χωρίς να θίγεται η ίδια η παραγωγική διαδικασία και, κυρίως, το περιβάλλον και η υγεία των πολιτών. Στο μεγάλο παραγωγικό και εξαγωγικό τομέα των Υδατοκαλλιεργειών ολοκληρώσαμε τη χωροταξική μελέτη και θεσμοθετούμε το Ειδικό Πλαίσιο για τις Υδατοκαλλιέργειες. Μέχρι σήμερα η απουσία ενός ρυθμιστικού πλαισίου για τη χωροθέτηση και, κατά συνέπεια, για την αδειοδότηση των παραγωγικών μονάδων, είχε εγκλωβίσει σε ένα καθεστώς αβεβαιότητας έναν από τους πλέον δυναμικούς τομείς της ελληνικής οικονομίας με ισχυρό εξαγωγικό προσανατολισμό (η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα σε παραγωγή τσιπούρας και λαβρακίου παγκοσμίως) που απασχολεί, με άμεσο ή έμμεσο τρόπο, περισσότερα από 10.000 άτομα κυρίως σε απομακρυσμένες περιοχές όπου η έλλειψη ευκαιριών απασχόλησης είναι μεγάλη. Το Ειδικό Πλαίσιο για τις Υδατοκαλλιέργειες προωθεί ένα χωρικό πρότυπο που διασφαλίζει την ενίσχυση του κλάδου και, κυρίως, της εξαγωγικής του διάστασης, με τρόπο που δεν παρακωλύει την ανάπτυξη άλλων παραγωγικών δραστηριοτήτων και δεν θίγει το περιβάλλον. Σε επίπεδο περιφερειών, μέχρι τον Σεπτέμβριο βρισκόμαστε στο σημείο ανάθεσης στους μελετητές που θα αναλάβουν να αναθεωρήσουν και να εξειδικεύσουν τα 12 Περιφερειακά Πλαίσια Χωροταξικού Σχεδιασμού & Αειφόρου Ανάπτυξης. Η αναθεώρηση των Περιφερειακών Πλαισίων προσαρμόζει τηναναπτυξιακή και χωροταξική πολιτική της χώρας στα νέα δεδομένα της κλιματικής αλλαγής και της οικονομικής συγκυρίας, ενσωματώνει διεθνείς και ευρωπαϊκές συνθήκες (όπως η Ευρωπαϊκή Σύμβαση για το Τοπίο του Συμβουλίου της Ευρώπης, το Πρωτόκολλο του Κιότο κ.λ.π) καθώς και τη νέα χωρική κλίμακα σχεδιασμού και αρμοδιοτήτων που δημιουργεί η μεταρρύθμιση του Καλλικράτη, λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες και τα προβλήματα της κάθε περιφέρειας και διατυπώνει συγκεκριμένες χωρικές και τομεακές προτάσεις χωρίς αοριστολογίες και τα ευχολόγια. Παράλληλα, ενεργοποιούμε ένα σημαντικό εργαλείο που μας παρέχει η νομοθεσία για τις Περιοχές Ειδικών Χωρικών Παρεμβάσεων (ΠΕΧΠ), δηλαδή για τις περιοχές της χώρας όπως είναι τα Οινόφυτα ή η Ηλεία που απαιτούν δυναμικές παρεμβάσεις συνδυασμένης χωρικής και οικονομικής ανάπτυξης. Στο επίπεδο των πόλεων και των οικιστικών συνόλων, έχει ολοκληρωθεί το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας και έχει προγραμματιστεί η παρουσίασή του στις 6 Ιουλίου στο Ζάππειο. Η προβολή της πολιτιστικής ταυτότητας της Αθήνας ως Μεσογειακής πρωτεύουσας με ανάδειξη του θαλάσσιου μετώπου, η ανάπτυξη της συμπαγούς πόλης με αναχαίτιση των επεκτάσεων, η ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας, η ανασυγκρότηση του παραγωγικού ιστού, ο περιορισμός της εκτός σχεδίου δόμησης είναι μόνο κάποιοι από τους βασικούς άξονες του Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας που έχουν στόχο να ενισχύσουν το μητροπολιτικό της ρόλο. Για το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Θεσσαλονίκης, έχει ολοκληρωθεί η διαβούλευση και πρόκειται να ακολουθήσει η κωδικοποίηση και αξιολόγησή της ώστε να θεσμοθετηθεί εντός του έτους. Η βάση του σχεδιασμού για τη βιώσιμη χωρική ανάπτυξη όχι μόνο της Θεσσαλονίκης αλλά και της ευρύτερης περιοχής που περιλαμβάνει το μεγαλύτερο τμήμα της περιφέρειας της Κεντρικής Μακεδονίας είναι ένας εξωστρεφής προσανατολισμός που θα ενισχύσει το ρόλο της στην ευρύτερη περιοχή. Για τη Θεσσαλονίκη, ένα νέο αναπτυξιακό πρότυπο προβλέπει – μεταξύ άλλων – τη δημιουργία ενός διπλού πόλου, έρευνας και καινοτομίας από τη μια πλευρά και πολιτισμού - τουρισμού από την άλλη και αξιοποιεί τη δυναμική του θαλάσσιου μετώπου της πόλης. Όσον αφορά στα άλλα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας όπως τα Γιάννενα, ο Βόλος, η Λάρισα τα Ρυθμιστικά τους Σχέδια βρίσκονται στο στάδιο έκδοσης ΠΔ. Προτεραιότητά μας είναι, επίσης να θέσουμε χωροταξικούς και πολεοδομικούς κανόνες για να αναχαιτίσουμε την δόμηση που πραγματοποιείται με άναρχο τρόπο και, συχνά, με την ανοχή του Κράτους, κυρίως στα νησιά μας. Με τα ΠΔ επιδιώκουμε να υιοθετήσουμε την πρακτική των άλλων ευρωπαϊκών χωρών όπου η προστασία του τοπίου, ο σεβασμός και η ανάδειξη του τοπικού πολιτιστικού πλούτου δημιούργησε μια διευρυμένη τουριστική περίοδο με υψηλή ποιότητα στις παρεχόμενες υπηρεσίες. Τέλος, αναγνωρίζουμε την αρχιτεκτονική παράδοση και την αρχιτεκτονική δημιουργία ως βασικό πολιτιστικό και αναπτυξιακό κεφάλαιο των περιφερειών της χώρας. Υπό αυτό το πρίσμα, ολοκληρώνουμε τη διαδικασία των προσκλήσεων εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την εκπόνηση 48 μελετών θεσμοθέτησης μορφολογικών κανόνων δόμησης σ΄ όλους τους καλλικρατικούς δήμους. Στο δεύτερο άξονα προτεραιότητας της πολιτικής μας στο ΥΠΕΚΑανήκουν όλες οι θεσμικές παρεμβάσεις που έχουν στόχο να εξυπηρετήσουν τον πολίτη βελτιώνοντας σημαντικά τις σχέσεις του με το Κράτος με απλοποίηση και επιτάχυνση διαδικασιών και ενίσχυση της διαφάνειας των συναλλαγών. Σε αυτήν την κατεύθυνση συντάσσουμε ένα νέο ΓΟΚ με σύγχρονη λογική, δηλαδή, λαμβάνοντας υπόψη τους νέους τρόπους που σχεδιάζουμε και κτίζουμε λόγω της κλιματικής αλλαγής, της έλλειψης γης στις πόλεις, του βιοκλιματικού σχεδιασμού με νέα υλικά και τεχνολογίες. Ο νέος ΓΟΚ είναι απλοποιημένος και, κυρίως, κατανοητός για να μην υπάρχουν περιθώρια για παρερμηνείες και ασάφειες και ο έλεγχος να ασκείται εύκολα και ουσιαστικά. (Στο τέλος του μήνα θα καταθέσουμε την πρότασή μας στους επαγγελματικούς- επιστημονικούς φορείς για να διατυπώσουν τις παρατηρήσεις τους και να οριστικοποιήσουμε τις προτάσεις μας). Έχουμε σχεδόν ολοκληρώσει το Σχέδιο Νόμου για τον νέο Τρόπο Έκδοσης Οικοδομικών Αδειών και Ελέγχου Κατασκευών που καταργεί τις Πολεοδομίες με τη μορφή και τις αρμοδιότητες που είχαν έως σήμερα για να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τα εκτεταμένα και πολύχρονα φαινόμενα διαφθοράς. Κατοχυρώνει την ουσιαστική ευθύνη των μηχανικών στη σύνταξη των μελετών και στην εκτέλεση του οικοδομικού έργου. Διαχωρίζεται η έγκριση δόμησης από την άδεια δόμησης, απλοποιούνται και επιταχύνονται οι διαδικασίες, διαχωρίζεται το εγκριτικό από το εποπτικό έργο και θεσπίζεται νέο σώμα των Ελεγκτών Δόμησης που θα ελέγχει υποχρεωτικά κάθε νέα κατασκευή προκειμένου να εκδώσει Πιστοποιητικό καλής κατασκευής. Κάθε επικοινωνία, συναλλαγή ή υποβολή στοιχείων μεταξύ δημοσίων αρχών και πολιτών για την έκδοση, ανανέωση και ανάκληση έγκρισης δόμησης και άδειας δόμησης θα εκτελείται αποκλειστικά ηλεκτρονικά. Για πρώτη φορά δημιουργείται ηλεκτρονικό αρχείο και μητρώο με όλα τα στοιχεία κάθε κτιρίου. Πρόκειται για την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίων, η οποία συνδέεται με τους Δήμους, το Κτηματολόγιο, την ΕΛ.ΣΤΑΤ. Η εφαρμογή της θα συμβάλλει καθοριστικά στον περιορισμό και στον έλεγχο των αυθαίρετων κατασκευών. Αναβαθμίζουμε και εκσυγχρονίζουμε τις διατάξεις για το Εθνικό Κτηματολόγιο ώστε να διαθέτουμε επιτέλους, ως χώρα, ένα αξιόπιστο και αποτελεσματικό σύστημα που θα προστατεύει τη δημόσια και την ιδιωτική περιουσία, θα διασφαλίζει τις συναλλαγές γης και ακινήτων και θα παρέχει ένα σύγχρονο αναπτυξιακό εργαλείο για κάθε σχέδιο και κάθε δράση που έχει να κάνει με το χώρο και τις χρήσεις του. Ο τρίτος άξονας των προτεραιοτήτων μας αφορά στις μεγάλες παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν στο κέντρο της Αθήνας, στον πυρήνα του ελληνικού Κράτους, που σήμερα συγκεντρώνει και αντανακλά όλες τις πτυχές της κρίσης, οικονομικές, κοινωνικές, πολιτισμικές και πολιτικές. Η ανασυγκρότηση του κέντρου της πρωτεύουσας συμβολίζει την ανασυγκρότηση της χώρας και αποτυπώνεται (και) στις αστικές παρεμβάσεις που αυτό το Υπουργείο καλείται να κάνει. Μέσα στο επόμενο διάστημα υπογράφεται η σύμβαση για όλες τις μελέτες ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου και παρουσιάζεται το masterplan από τον καταξιωμένο διεθνώς αρχιτέκτονα Renzo Piano, ενώ προκηρύσσεται ο διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανάπλαση του κέντρου της πρωτεύουσας. Συντάσσονται όλες οι θεματικές ενότητες για τη χρηματοδότηση δράσεων από το Πράσινο Ταμείο με τρόπο τέτοιο ώστε να υπάρχει εναρμόνιση με τις οριζόντιες πολιτικές του ΥΠΕΚΑ που αποσκοπούν στην ενίσχυση της συμπαγούς πόλης, με έμφαση στις υποβαθμισμένες γειτονιές, στην αντιμετώπιση των κινδύνων από τις φυσικές καταστροφές και την κλιματική αλλαγή (όπως είναι η άνοδος της θερμοκρασίας στα μεγάλα αστικά κέντρα, η επάρκεια νερού, τα φαινόμενα ερημοποίησης κ.λ.π.) και στην προστασία του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος. Θεσμοθετούμε άμεσα τις δράσεις του ΥΠΕΚΑ που συμφωνήθηκαν στο Υπουργικό Συμβούλιο της 16ης Μαΐου 2011 για την αναβάθμιση της Αθήνας όπως είναι τα φορολογικά κίνητρα για την επιστροφή της κατοικίας στις υποβαθμισμένες γειτονιές, το ΠΔ για χρήσεις γης (π.χ. στην οδό Ευριπίδους) και πλαισιώνονται από σημαντικές αναπλάσεις όπως η έναρξη υλοποίησης των έργων στις πλατείες Αγίου Παντελεήμονα και Αττικής και η σύνδεσή τους μέσω της οδού Αγορακρίτου, η ανάπλαση της Πλατείας Θεάτρου, η ζωγραφική τυφλών όψεων κτηρίων κ.λ.π. Για την ενίσχυση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας δημιουργούνται νέες υποδομές όπως, για παράδειγμα, η δημιουργία δικτύου ποδηλατόδρομων στην περιοχή της Καλλιθέας. Στο πλαίσιο της ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων που αποτελεί την πλέον επιτυχημένη παρέμβαση του ελληνικού Κράτους στο κέντρο της πόλης και ως τέτοια αναγνωρίζεται από την συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών, σε 4 μήνες θα παραδοθεί η πλήρης μελέτη για την δημοπράτηση του έργου της πεζοδρόμησης της Βασιλίσσης Όλγας που συμπληρώνει τον μεγάλο πεζόδρομο της Διονυσίου Αρεοπαγίτου. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, Η χώρα, παρά τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα, δεν είναι απαξιωμένη στα μάτια των ίδιων της των πολιτών. Το εμπόριο της μιζέριας είναι μια βαθιά φασιστική στάση. Κλείνει τα μάτια στην πολυπλοκότητα του κόσμου που ζούμε, στις μεγάλες προκλήσεις που ανοίγονται μπροστά μας και, εν τέλει, στις ευκαιρίες που έχουμε ως χώρα και ως πολίτες να πάμε μπροστά. Διατηρούμε τους στόχους που έχουμε θέσει μέχρι τη λήξη της θητείας μας, συνεχίζουμε τις πολιτικές μας που έχουν θετικό αποτέλεσμα και επανεξετάζουμε άλλες που αναμφίβολα επιδέχονται βελτίωση. Σε κάθε περίπτωση, όμως, δεν παραχωρούμε σε κανέναν το δικαίωμά μας να σχεδιάσουμε τη ζωή μας και το μέλλον μας χωρίς φόβο. Σας ευχαριστώ.